Autors: Marta Mackeviča
Avots: Miltton.com
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, pērn Latvijā strādāja 2 555 bārmeņi. Lai gan biežāk šajā profesijā iedomājamies vīriešus, patiesībā tikai 33% no Latvijā strādājošajiem bārmeņiem ir vīrieši. Lielākais īpatsvars profesijā strādājošo ir vecumā no 20 līdz 24 gadiem (835 bārmeņi), taču dati liecina, ka Latvijā sastopami arī bārmeņi, kuri ir vecāki par 65 gadiem. Šī profesija ir ļoti aizraujoša un vienlaikus arī dažādiem mītiem apvīta. Lai sekmētu bārmeņu profesijas prestižu un kliedētu mītus par šo profesiju, kā arī, lai iepazīstinātu sabiedrību ar vairākiem šīs profesijas pārstāvjiem, sava aroda meistariem, “Mežpils alus” aizsāk īpašu komunikācijas kampaņu.
Tās laikā sabiedrībai būs iespēja iepazīties ar dažādu bārmeņu karjeras stāstiem, uzzināt par profesijā nepieciešamajām prasmēm, kā arī priekšrocībām un izaicinājumiem, ar ko nākas saskarties šajā amatā.
Reklāma

Latvijas Bārmeņu Federācijas (LBF) prezidents Deniss Smirnovs stāsta: “Mūsu profesijā milzīga nozīme ir tieši izglītībai – būt bārmenim, nenozīmē tikai spēt pagatavot kokteiļus, nepieciešamas plašas zināšanas, t.sk. psiholoģijā, ražošanas procesi, vēsture un kultūra, profesionāla terminoloģija, spēja orientēties normatīvajā regulējumā u.tml. Kvalitatīvas un mūsdienu darba tirgus prasībām atbilstošas izglītības nepieciešamība pamudināja LBF izveidot arī konsultāciju un treniņu centru, kurā piedāvājam dažādas meistarklases, seminārus un bārmeņu un viesmīlības prasmju paaugstināšanas kursus u.c.”
“Lai kļūtu par profesionālu un talantīgu bārmeni, nepieciešamas dažādas prasmes un personības īpašības, turklāt, tā ir profesija, kurā ir daudz jāmācās un nepārtraukti jāuzlabo profesionālās iemaņas un zināšanas. Maldīgi tiek uzskatīts, ka bārmeņi tikai pasniedz dzērienus – patiesībā tieši bārmenis nereti ir restorāna, bāra vai kafejnīcas seja, cilvēks, kurš palīdz izvēlēties piemērotākos dzērienus dažādās situācijās, rūpējas par viesu labsajūtu, izklaidē, aprunājas un iedrošina izmēģināt jaunas garšas. Tā ir aizraujoša profesija, bet vienlaikus arī sarežģīta, dinamiska joma, kas prasa daudz enerģijas,” stāsta zīmola “Mežpils alus” vadītāja Ieva Anita Rieksta.
Viņa piebilst, ka “bārmeņiem ir liela ietekme arī uz patērētāju izvēli, piemēram, tirgus pētījuma uzņēmuma “Rait” pērn veiktā aptauja liecina, ka 11% patērētāju izvēlas alu pēc bārmeņa ieteikuma.”
Oficiālais profesiju standarts nosaka, ka bārmenis organizē bāra darbu ikdienā un banketos; apkalpo viesus, pielietojot ātras un efektīvas metodes, kas nodrošina augstu tehnisko izpildījumu un kvalitāti; kontrolē viesu apkalpošanas procesu sadarbībā ar viesmīļiem un rūpējas par viesu komfortu; kā pagatavo un pasniedz jauktos dzērienus un bāra uzkodas. Šajā standartā arī noteikts, ka bārmenim nepieciešama prasme komunicēt, vēlams – vairākās valodās.
Šis darbs ir gan fiziski, gan mentāli izaicinošs - profesija nosaka, ka cilvēkam jābūt fiziski veselam un psiholoģiski līdzsvarotam, jāspēj ātri reaģēt, koncentrēties un strādāt arī stresa apstākļos. No popkultūras un filmām lielā daļā sabiedrības izveidojies arī priekšstats, ka bārmenis ir cilvēks, kuram bāra apmeklētāji izkrata sirdi un uztic dažādus noslēpumus. Vai tā ir arī realitātē un kāda ir bārmeņu ikdiena un darba aizkulises – tiks skaidrots kampaņā.
Kampaņa norisināsies no 2025. gada jūnija līdz augusta beigām un tajā piedalīsies bārmeņi no “A'drop Bar”, “Chambao Riga”, “Angārs”, “Five One 51 Riga”, “Banshee”, “Ciemos pie kaimiņa” u.c.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.